Vymlouvat se, to by mi docela šlo. A tak tu píšu takové zajímavé i nezajímavé věci. Něco, co jsem zažil s Bohem či s blížními nebo co mě zrovna napadlo.

O Cyrilu a Metoději, příměstský tábor

14. 6. 2023 9:44
Rubrika: Tábory a akce

Jak to tak už je, dříve jsem se o prázdninách účastnil a připravoval spíše pobytové tábory počínaje Malou Antiochií a konče farností Drahotuše. Prázdninové pobyty byly pro mě součástí prázdnin od 15 let, kdy jsem byl pouhý účastník, před tím na pionýrské a skautské tábory jsem nejezdil. 

 

V týmu vedoucích jsem byl po prvé v r. 1999 na Malé Antiochii v Jevišovicích (myslím, že to je tu na blogu dohledatelné), jako vlastní vedoucí jsem byl pak na Malé Antiochii nejvíc asi v r. 2001, kdy jen přes léto jsem byl hned na třech táborech Malé Antiochie. Nějaké střípky materiálů z každého toho tábora jsem schopný pohledat.

 

V r. 2009 jsem už na Malé Antiochii nijak nefiguroval, jen webové stránky připomínají, že svým podpisem jsem něco takového založil, nebo resp. mnohem správněji spoluzakládal (jak to bylo přesně je na dlouhé povídání): https://www.mala-antiochia.cz/

 

Ona Malá Antiochia má úzkou souvislost s Antiochií, její ideál je velmi dobrý a řekl bych, že také žádaný, ideál malých misionářů, kdy věřící a nevěřící děti spolu prožijí tábor ideálně na nějaké křesťanské téma a v křesťanském duchu. Ideál hezký, naplnění však se mě zdálo problematičtější, což je ostatně věc pohledu - třeba podotknout, že Malá Antiochia jede, co mohu pozorovat zdálky, tak i kvalitně, a funguje i po smrti svého zakladatele.

 

Nevím, jestli dám dohromady všechny ty tábory (chtělo by to najít nějaké to dopoledne, farní tábory jsme dali i datumově, když byla oslava Drahotuš), ale každopádně několik programů je i velmi žádaných jako "O korunu krále Davida", který jsem zopakoval ještě v rámci farních táborů farnosti Drahotuše, taky by to tu mělo někde být, a otec Pavel po mě ten program žádal také pro nějaký další tábor, takže určitě někde to mám.

 

Dále velmi populární byl tábor o svatých nebo také o českých svatých, také téma misie se rádo opakuje, Mojžíš, Katakomby (o pronásledování křesťanů), Cesta po svaté zemi a podobně. 

 

Má velký smysl dát táboru křesťanské téma. Také loni ve Vidči měli vedoucí skvělý nápad motivovat příměstský tábor cestou se svatými.

 

Vůbec však nejvíc ze všech táhli sv. Cyril a Metoděj. Pro tento tábor jsem čerpal především z časopisu Pueri Domini, který vycházel někdy v 90. letech. Příběh jsme četli od Petra Piťhy, podle kterého je také náš scénář k divadlu, odsouhlasený samotným autorem, z čehož jsem měl na starost sepsat do scénáře především dětství a mládí sv. Cyrila a Metoděje, také jejich první misie, další část byla příchod poselstva z Moravy a poslední po Konstantinově smrti. 

 

Když se slavilo Cyrilometodějské výročí, už rok před tím jsme měli farní pobytový tábor o Cyrilu a Metodějovi ve Spálově a záhy jsme udělali také divadelní hru "Dva mudrci z východu".

 

Teď už žádné tábory nepořádám. Poslední, který jsem dělal, byl v Partutovicích v r. 2019 jako farní pobytový, což mě vždy vyhovovalo více, neb jsem muž, kterému se po táboře vždycky stýská a při příměstském se pak stýská denně. 

 

Jediný příměstský tábor, ke kterému jsem dělal scénář byl Biblický detektiv, který se odehrál v Drahotuších 2020, byla to poslední akce, než jsem odešel do Zubří, kde od té doby každé léto měli příměstský tábor na faře a letos po prvé zaznamenávám, že mají přímo křesťanské téma a to svaté Cyrila a Metoděje.

 

Pro mě osobně to je velmi krásná vzpomínka na tábor, který jsme měli v r. 2012 ve Spálově u Oder. Tak teď tu dám obě avízovaná videa a také program tábora, který jsem při té příležitosti také celkem rychle našel, byť mě dost překvapilo, že tady na blogu to fakt nemám.

 

Těším se tedy na provedení příměstského tábora farnosti Zubří. Součástí pro ně bude i výstup na Radhošť, který zavedli do programu už při počátečních fázích chystání tábora. Místní (zuberská) mládež chystá své příměstské tábory velmi kvalitně, o čemž svědčí i články na mém blogu o tom vydané.

 

Spálov 2012 je úplně tichý, bez zvuku, Dva mudrci z východu jsou sestříháni ze všech tří představení vždy to nejlepší (proto tam uvidíte 3 různá jeviště).

 

 

 

07/30   Ranní vstávání - budíček

07/40   Ranní rozcvička

08/05   Ranní modlitba

08/15   Ranní jídlo - Snídaně

08/40   Dopolední činnost     

10/00      Svačina

12/00   Odpolední modlitba

12/10   Oběd

12/45   Odpolední odpočinek – četba

13/55   Odpolední činnost

15/30           Svačina

            Podle možnosti mše svatá

18/30   Večeře

19/30   Vyhodnocení dne

20/10   Večerní modlitba

20/25   Večerní mytí

20/25   Večerní zábava

21/00   Večerníček

21/30   Večerka

 

Neděle

 

Příprava poselstva

 

Je přípravný den na velikou misi. Moravský kníže Rastislav posílá poselstvo do Cařihradu. Je třeba jim dát jasné instrukce. Proto si kníže povolá celou družinu, rozdělí je do skupin a ve skupinách je velitelé skupin poučí o všem důležitém, co je čeká.

 

Mají se vydat k císaři a to chce dokonalou přípravu. Neznají ještě písmo, musí se domluvit obrázky, které potom císaři spolu s proslovem, co od něj vlastně chtějí. Je také třeba, aby se mezi sebou znali, věděli, odkud jsou, jak se jmenují a kam jdou.

 

Mohou tedy začít s přípravou už v neděli, aby v pondělí již bylo poselstvo připraveno vyjít na cestu do Cařihradu. Nebude to lehké, v životě tam nebyli.

 

Celotáborovým bodováním bude stavba chrámu z obarvených sirek, jejichž počet se bude sčítat, aby nedocházelo k jejich neoprávněnému navyšování. Rozhodne počet obarvených sirek, který na konci tábora získají a z nich postupně postaví malou maketu kostela.

 

Obsah poselstva:

"Náš lid se zřekl pohanství a drží se křesťanského zákona. Nemáme však takové učitele, který by nám pravou křesťanskou víru  vyložil v našem jazyku, aby též jiné kraje vidouce to, nás napodobily. Nuže, pošli nám, Pane, takového biskupa a učitele."

 

Žáci sv. Metoděje: Gorazd, Angelar, Naum, Sáva

 

pondělí

 

1) Vyslání poselstva k císaři Michalu III.

 

Legenda I. :

         Slovanů bylo několik kmenů. Jeden z těch kmenů se usadil na našem území. Postupně se tu zabydloval, až se mu podařilo vybudovat velkou říši, které se říká se Velkomoravská říše. Zpočátku naši předkové věřili v mnoho různých pohanských bůžků. Teprve když se usadili na našem území, začali k nim přicházet misionáři z okolních zemí. Ti první byli pravděpodobně z Irska a Skotska a za nimi pak přicházeli misionáři z tehdejší Francké říše (tj. dnešní Německo a Rakousko). Někteří přijali jejich poselství o Pánu Ježíši, ale většina ještě ne.

 

Mezi těmi co uvěřili v Pána Ježíše, byl i velkomoravský kníže Rostislav. Tomu záleželo na tom, aby víc lidí u nás poznalo Pána Ježíše, a proto požádal papeže, aby k nám poslal misionáře, kteří by uměli mluvit naší řečí. Ten však takové v Římě neměl, a tak se kníže Rostislav r. 862 obrátil s prosbou na císaře Michala III. v Cařihradě. Poslal tedy poselstvo, které se vydalo za císařem s tímto vzkazem. Protože však na cestách bylo mnohdy nebezpečno, musel jim dát taky nějaké ochránce, většinou to byla taková malá skupina vojáků. A právě nějak tak vybavenou družinu poslal i kníže Rostislav do Cařihradu, aby tam požádali o misionáře.

 

Hra I. – Poselstvo má připravenou zprávu pro císaře, ví, jak se jmenují, kam jdou, mají svůj erb, který jim slavnostně ještě ráno předá kníže Rastislav, jakmile jej budou mít vytvořený. V Cařihradě je bude očekávat císař Michal III., který poselstvo přijme, vyslechne jejich poselství a vyhodnotí ho nejvíce za pořadí příchodu, podružně pak za jeho obsah v obrázkové formě (možná v porovnání s ostatními skupinami). Po příchodu k císaři se poselstvo vrací ke své práci, má rekreaci.

 

Hra: Cesta do Cařihradu

Pro tuto hru si připravte několik dopisů. Každý dopis by měl obsahovat otázku na libovolné téma a tři odpovědi (a,b,c - formou testu), z nichž jen jedna je správná. U každé odpovědi pak udejte další směr cesty. U správné odpovědi je správný směr, který skupinku přivede k dalšímu dopisu, kde se to opět opakuje. Poslední dopis pak hráčům oznámí, že se dostali do Cařihradu. Dopisy umístěte tak, aby byli dobře viditelné. Hraje se na čas, který se počítá od východu k dosažení Cařihradu. Hra je určena pro skupinky.

 

Otázky pro hru:

 

1. Kterého roku přišli na Moravu Konstantin a Metoděj?

a) 861        b) 863        c) 865

 

2. Oba bratři pocházeli z řeckého města Soluň. Do tohoto města píše sv. apoštol Pavel a)1 list      b)2 listy     c) 3 listy, z nichž jeden se ztratil

 

3. Bylo třeba Slovanům vymyslet písmo. Jak se jmenuje písmo, kterým naučili slovanský lid?  a) hlaholice          b) azbuka           c) latinka

 

4. Jak se říká jazyku, kterým v té době mluvili Slované na Moravě a který také znali Konstantin a Metoděj?

 a)slovenština              b)staroslovenština      c)staroslověnština

 

5. Putujete do Cařihradu. Jak se jmenuje to město dnes?

a) Istanbul                   b) Petrohrad      c) Velehrad

 

Plavání, návštěva sestřiček

 

Úterý

 

2) Příprava sv. Cyrila a Metoděje na působení u nás

 

Legenda II.: 

Když Rostislavovo poselstvo šťastně dorazilo do Cařihradu, přijal je císař Michal III. Tito mu pak vyřídili následující poselství: "Náš lid se zřekl pohanství a drží se křesťanského zákona. Nemáme však takové učitele, který by nám pravou křesťanskou víru  vyložil v našem jazyku, aby též jiné kraje vidouce to, nás napodobily. Nuže, pošli nám, Pane, takového biskupa a učitele."

 

Ten když vyslechl takovou prosbu, radil se svými rádci a ti mu doporučili Konstantina Cyrila a Metoděje. Ti, když se doslechli o tomto úkolu, předsevzali si, že na Velkou Moravu přinesou Písmo svaté. Od poselstva se dověděli, že Moravané nemají ještě žádné písmo. A tak se sv. Cyril pustil do práce, aby takové písmo vytvořil. Za první písmeno abecedy A zvolil znak kříže. Když byl hotov s písmem, čekal je ještě úkol přeložit Písmo svaté. To se jim taky brzy podařilo a tak byli hotovi vyrazit na Velkou Moravu.

 

Hra II. - Cyril a Metoděj jistě měli své spolupracovníky, kteří jim pomáhali. Cyril tedy vymyslel písmo a dal se do překládání textů Písma svatého. V latince je tedy připravený text Písma, který každá skupinka podobně jako Cyril ve spolupráci s Metodějem, musí přeložit do Hlaholice. U textu se tedy rozlišuje v první řadě celek přeložení, pak správnost a krasopis. Písmo je však třeba nejprve nalézt a to po jeho částech na kartičkách. Každá skupinka bude mít jiný výsek z evangelií (každá jiného evangelistu).

 

Aby se šířila evangelijní radost správně, skupinky si již přeložený text po zhodnocení vymění a každá skupinka vyměněný text přeloží správně do latinky. V této druhé části hry se hodnotí v první řadě správnost, pak rychlost překladu.

 

Jakmile je všechno připraveno, může se vyjít na cestu. Je tedy třeba ještě nashromáždit potřebné věci k cestování. Co všechno mohli potřebovat sv. Cyril a Metoděj? To je otázka na zahřátí a také pro několik málo bodů, které může skupinka získat.

 

V těch dnech vyšel na horu k modlitbě; a celou noc se tam modlil k Bohu. Když nastal den, zavolal k sobě své učedníky a vyvolil z nich dvanáct, které také nazval apoštoly: Šimona, kterému dal jméno Petr, jeho bratra Ondřeje, Jakuba, Jana, Filipa, Bartoloměje, Matouše, Tomáše, Jakuba Alfeova, Šimona zvaného Zélóta, Judu Jakubova a Jidáše Iškariotského.

 

Sešel s nimi dolů a na rovině zůstal stát; a s ním veliký zástup jeho učedníků a veliké množství lidu z celého Judska i z Jeruzaléma, z pobřeží týrského a sidónského; ti všichni přišli, aby ho slyšeli a byli uzdraveni ze svých nemocí. Uzdravovali se i ti, kteří byli sužováni nečistými duchy.  A každý ze zástupu se ho snažil dotknout, poněvadž z něho vycházela moc.

 

Výrok o stromu a ovoci. Dobrý strom nedává špatné ovoce a špatný strom nedává dobré ovoce.   Každý strom se pozná po svém ovoci. Vždyť z trní nesklízejí fíky a z hloží hrozny. Dobrý člověk z dobrého pokladu svého srdce vydává dobré a zlý ze zlého vydává zlé. Jeho ústa mluví, čím srdce přetéká.   Proč mne oslovujete ‚Pane, Pane‘, a nečiníte, co říkám?

 

 Je jako člověk, který stavěl dům: kopal, hloubil, až položil základy na skálu. Když přišla povodeň, přivalil se proud na ten dům, ale nemohl jím pohnout, protože byl dobře postaven. Kdo však uslyšel má slova a nejednal podle nich, je jako člověk, který vystavěl dům na zemi bez základů. Když se na něj proud přivalil, hned se zřítil; a zkáza toho domu byla veliká

 

Hra: Překlad Písma svatého

         Pro tuto hru si připravte krátký úryvek z Písma sv. zapsaný staroslověnským písmem. Dále bude potřeba několik barevně odlišených sad se staroslověnskými písmeny na jejichž druhé straně bude dnešní podoba písmena. Úryvek z Písma sv. pak dejte každé skupině a barevné kartičky rozmístěte v určeném okruhu (nejlépe v lese). Hráči pak mají za úkol hledat kartičky své barvy a pomocí nich pak rozluštit daný text. Hra je určena pro skupinky. Kdo to má dřív vyhrává.

 

Sport. odpoledne

  

 

Středa

 

3) Příchod Cyrila a Metoděje

 

Legenda III.:

         Vybaveni vším potřebným se Cyril a Metoděj vydali na cestu. Putování nebylo tak lehké a taky vzdálenost mezi Caříhradem a Velkou Moravou nebyla tak krátká. Po nějakém čase se jim však podařilo dorazit. Po příchodu je uvítal kníže Rostislav, který je už nedočkavě očekával.

 

Hra III. – Tento den je putovním na nějaké poutní místo (např. Odry). Můžeme navštívit sestry Boromejky a využít možností města. Cestou se mohou hrát různé hry „na cestě“, za které se dostávají opět táborové body. Hry mohou být i motivovány různými zeměmi, které sv. Cyril a Metoděj na své pouti navštívili.

 

         Hra: Cesta na Moravu

/Pro tento den je nejlepší zvolit výlet. Tak se má zdůraznit rozměr putování. Obtížnost cesty pak je možné urči následující hrou./

         Každý hráč dostane před hrou pět sirek. Pak se určí čas po který žádný z hráčů nesmí říct slova "ano, ne, jo" Komu se podaří někoho přistihnout, že toto slovo řekl, vyžádá si od něj sirku. Jestliže to zaslechne víc hráčů, ať mezi sebou losují (kámen, nůžky, papír). Pořadí a následné obodování se určí podle počtu sirek, které hráči budou mít po uplynutí časové lhůty. Hra je pro jednotlivce.

 

Podél Odry

 

Čtvrtek

 

4) Působení na Moravě

 

Legenda IV.:

         Po příchodu se tedy bratři Cyril a Metoděj pustili do práce. Starali se o výuku žáků. Učili je slovanskému jazyku, aby mohli lidem předčítat Písmo svaté a později až budou vysvěceni, sloužit mši svatou ve slovanském jazyku. Chodili mezi lidi a učili je pravdám víry, sloužili mši sv., udělovali svátosti a jistě i jinak se snažili lidem pomoci. Že se jim to dařilo svědčí to, jak je lidé měli rádi.

 

Hra IV. – Sv. Cyril a Metoděj založili školy a rozšiřovali Kristovo učení. Bylo třeba dále opisovat radostnou zvěst a zakládat církevní obce. Mnoho lidí naslouchalo jejich učení a přijímali křest. Křesťanství se na Moravě rychle šířilo především po návratu Metoděje z Říma. Byli svěcení noví kněží a zakládány obce. Jistě se stavěla i sídla. Proto každý táborník nebo dva dohromady si mohou vyrobit maketu domečku či kostelíka jako slepovánku. Ta pak zůstane na památku po táboře. Výrobky také budou předmětem táborového hodnocení. Také se jistě učili modlit, proto jiní mohou si vyrobit z nasbíraných věcí růženec (zde jsme však trochu mimo legendu, jelikož modlitba růžence a její způsob je až z pozdějších let středověku)

 

Odpoledne se připraví a udělá táborák a večer vyvrcholí noční hrou.

 

rotunda - slepovánka

 

5) Cesta do Říma

 

Legenda V.:

         Ne všichni však byli spokojeni s jejich počínáním. Někteří reptali, že zavádějí novoty, když slouží mši sv. slovanským jazykem. Tehdy se totiž v západní části  Evropy sloužilo jen latinsky. Spor byl tak velký, že se museli vydat do Říma, aby se zeptali papeže na jeho názor. Vzali sebou na cestu i ostatky sv. Klimenta, papeže, které předtím našli na Krymu, kde byli na misiích. Po příchodu do Říma je uvítal papež Hadrián II. Oni mu pak předložili spornou otázku a papež jim povolil dál sloužit slovanským jazykem. Brzy po návštěvě papeže v Římě umírá sv. Cyril. Pohřbili jej tam v kostele sv. Klimenta. Papež pak vysvětil žáky, které sebou přivedli na kněze a sv. Metoděje na biskupa a poslal je zpět na Moravu hlásat radostnou zvěst o Pánu Ježíši.

 

Hra V.: Bylo třeba jít do Říma za papežem. Schválí počínání sv. Cyrila a Metoděje? Kolik bude ještě překážek při hlásání Krista? Překážky jsou jistou obtíží a v noci je člověk v nejistotě. Sv. Cyril už se na Moravu nevrátil, zemřel v klášteře v Římě. Vrátíte se z této noční hry?

 

Pátek

 

5) Ve stopách soluňských bratří

 

Legenda VI.: Od doby té nám světlo víry plane… a také mnoho následovníků se našlo, kteří pro Krista položili svůj život nebo mu celý život zasvětili. Máme mnoho příkladů českých svatých. Dnes si alespoň některé můžeme připomenout.

 

Hra VI. – V dopoledním programu táborníci dostanou brožurku Čeští svatí. Z nich se společně dohodnou, kterého si skupinka vybere a oznámí vedoucímu hry svůj výběr. O této volbě ví jen on. K vybranému světci si nachystají scénku či namalují obrázek, vytvoří písničku, tedy záleží na vlastní kreativitě. Ta bude pak hodnocena.

 

Legenda VI.B: Svatí se dostali do nebe. Co víme o nebi? Ježíš nám říká, že úzká je cesta, která vede do nebe a málo je těch, kteří ji nalézají. Široká je cesta a prostranná brána, která vede do záhuby a mnoho je těch, kteří po ni kráčejí. Po které cestě jdeme?

 

Pokladová hra: Z legendy je jasné, jakou cestou najít správný poklad. Vydejte se tak, abyste jej nalezli. Možná Vám cestou pomohou nějaké otázky ze života sv. Cyrila a Metoděje. Tato hra násobí zisky. Možná, skupinka, která stále prohrává, ještě to všechno vyhraje.

 

Na závěr večer se mohou promítat fotky z tábora a udělá se slavnostní vyhodnocení, jak to bývá obvyklé.

 

Sobota

 

Tento den už společně uklízíme. Pokud se nestihlo ještě slavnostní vyhodnocení, učiní se dnes.

 

Zobrazeno 118×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

O mně

Vojtěch Hýbl (VVRH)
na signály.cz

Co zatím jsem? Inu, jsem Vojta. Pocházím z Václavova. Vystudoval jsem maturitní obor Knihkupec v Luhačovicích, postupně se ze mě stal pastorační asistent v Drahotuších a teď jsem čerstvě dokončil bakaláře teologických nauk. Ano: "Sedm let jsem v Písku študýroval... (pardon v Olomouci) ani jednu Pannu nemiloval... (to nevím, jestli je pravda)..." a tak se snažím s pomocí Boží alespoň něco dělat dál na cestě do nebe.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio