Vymlouvat se, to by mi docela šlo. A tak tu píšu takové zajímavé i nezajímavé věci. Něco, co jsem zažil s Bohem či s blížními nebo co mě zrovna napadlo.

Postní testík a křížová cesta

Dobu postní je potřeba dětem co nejlépe vysvětlit, protože slůvko půst už nějak vypadlo ze slovníku i rodin dětí, které se učí náboženství. Běžný zmatek je také v tom, kdy vůbec půst začal. Tak pro orientaci v tuto chvíli jsme v úterý po 2. neděli postní.

 

V postní době se dělají různé křížové cesty. Může být i křížová cesta hrou? Může, ale nesmí vyjít ze zřetele, že jde o Ježíšovo utrpení. A tak, jak jsem psal minule, křížovou cestu si můžeme i zahrát zastavení po zastavení. Je však třeba počet zastavení i postavy samotné přiblížit věku dětí.

 

Tak včera jsme si s dětmi první třídy malovali jednotlivá zastavení. Každému dítěti jsem rozdal jiné, které si měl vymalovat a když vymaloval, klidně dostal další. Nejlepší žák stihl za hodinu vymalovat velmi krásně 4 zastavení křížové cesty. Nejprve jsem si však vyzkoušel, co všechno děti vědí o vánocích a o Ježíši, než jsme začali probírat Jeho utrpení a došel jsem až ke vzkříšení.

 

Druháci dostali zvláštní testík, který tu dám v podobě obrázku. Už nevím přesně, kdy jsem ho vymyslel, ale ve fotogalerii na Signálech už to mám hodně dlouhou dobu. Z jedné strany je namalovaná celá postní cesta a z druhé strany otázky, na něž odpovědi si najdou přímo na té postní cestě, ostatně zkuste si to:

 

Vím, že nejsem dost dobrý katecheta, abych radil jiným. Mnozí méně zkušenější jsou vnímání jako mnohem kompetentnější k této službě, což samozřejmě respektuji, tím více, že jsou také mnozí mnohem zkušenější, tak to klidně berte jako hloupost. 

 

Každopádně v hodině bylo ticho a testy dopadly všechny nakonec bez chyb a kdo měl žákovskou, mohl dostat i příznivou klasifikaci.

 

Dnes bude ministrantská schůzka a velmi rád bych si zahrál s ministranty i křížovou cestu, jen tak jako školu hrou, ostatně nebude to po prvé, ale po prvé to zkusím napsat, protože normálně to dělám podle toho, kdo přišel a moderuji i výběr zastavení podle zúčastněných dětí. Ta křížová cesta se musí vejít do 30 minut.

 

Hlavním účelem je, aby trochu zakusili, že žádná z postav to neměla v křížové cestě snadné a také se dá zakusit při tom i pocit zábavy - ten však nesmí být účelem křížové cesty. Asi nejpopulárnějšími postavami mohou být vojáci, kteří Pána Ježíše vedou na smrt kříže. V souvislosti se současnou válečnou situací to může být zajímavý fenomén k diskusi.

 

  1. Soud nad Ježíšem

Postavy: Pilát, Ježíš, žalující, voják

 

Pilát sedí, má před sebou těžký případ, nerozumí tomu, z čeho je Ježíš obviněn, židovské náboženství pro něj není měrou zákona a podle zákona, kterému nerozumí, má tento Ježíš být odsouzen na smrt. Že je z hlediska zákona Ježíš nevinný, Pilát ví a snaží se ho propustit, ale... 

 

"Když ho propustíš, nejsi přítel císařův! Každý, kdo ze sebe dělá vládce, staví se proti císaři!"

"Ukřižuj ho!" "Kdo jsi?" "Se mnou nechceš mluvit?" "Mám moc tě propustit!" "Mám moc tě vydat na smrt!" "Neměl bys nade mnou vůbec žádnou moc, kdyby ti nebyla dána shůry, proto má větší vinu ten, kdo mě vydal." 

 

Jaká je asi atmosféra u toho soudu? Jak by ses cítil před soudem? Jak se asi cítil Ježíš? Můžeš žasnout nad jeho svobodou? A co ten dav, který volá po ukřižování? Co lidé v tom davu? A co Pilát, který má před sebou tento pouhý běžný případ, který se mu komplikuje? Musí být nespravedlivý, aby vyhověl davu? Jak lehce uklidnil své svědomí.

 

2. Vzal kříž

 

Postavy: Ježíš, 2 vojáci, kříž

 

Křížová cesta začíná. Oproti obrazům víme, že Ježíš si nesl jen příčný trám, na kterém měl viset. V situaci, kdy je Ježíš už tak dost vyčerpaný i ztrátou krve z bičování, po probdělé noci. Jseš zbitý, chce se ti spát, nemůžeš, dostáváš velké břemeno, musíš ho nést. Jak nepochopitelné je, že Ježíš ho nesl s láskou.

 

"Otče, odejmi ode mne tento kalich, avšak ne má vůle, ale tvá se staň!" "Kdo chce jít za mnou, vezmi svůj kříž a následuj mne!"

 

Na tom budeš viset! Tak hni sebou! Přece to neponesu já! Tak dělej! Nemáme na to celou věčnost! Ještě si ztěžuj!

 

3., 7. a 9. Spadl pod křížem

 

Postavy: Ježíš, vojáci, dav, ochránce (andělé)

 

Při pádu Ježíš nemohl používat ruce, padal rovnou a přímo na tvář a patrně celým tělem. Při tom řízeném pádu je třeba, aby Ježíš měl roztažené ruce jako do kříže a zatnul svaly. Ochránci ten pád řídí tak, aby ho pokládali pomalu, přestože v realitě k tomu pádu došlo asi hodně rychle, a tak, aby si nijak neublížil, musí být dostatek prostoru. Ostatní si mohou domýšlet, co všechno se tím pádem mohlo Ježíšovi stát. Možná je okrajově upozornit, že pády nejsou v Bibli psány přímo, ale jistě byli.

 

"Andělé tě ponesou, abys nenarazil nohou na kámen!" "Jiným pomohl, ať pomůže sám sobě, je-li Mesiáš, izraelský král!"

 

Nemá sílu! Nešika! Tak vstávej! Nehraj to na nás! Okamžitě se vzchop, nebo ti pomůžeme! Tak makej!

 

 

4. Matka

 

Postavy: Ježíš, Maria, učedníci, vojáci

 

Maria byla pod křížem, jak o tom spravuje evangelista Jan. Byla jistě i na křížové cestě. Nedostala se však jistě k němu, vždyť byl obklopen vojáky, kteří dbali na to, aby odsouzenec si donesl popravčí nástroj na popraviště, nic jiného je nezajímalo. Byl to rozkaz. Vojáci uklidňovali dav, aby mohli procházet, tím méně mohli dovolit matce, aby je zdržovala. Mohli se s Ježíšem sotva vidět. Ostatně ani evangelisté o tom nic neříkají. Jak se Maria vlastně dozvěděla o Ježíšově utrpení?

 

"Tvou duší pronikne meč, aby vyšlo najevo smýšlení mnoha srdcí."

 

5. Šimon

 

Postavy: Ježíš, vojáci, Šimon

 

Když jsme ještě jako mládežníci hráli divadelní hru Prodavač růží z Jericha, byla tam i postava Šimona z Kyrény, kterou jsem si zahrál, docela si pamatuji ještě ty role, ale pro to to není moc důležité. Ostatně i evangelia se zmiňují právě o Šimonovi. Pro mě je Šimon oblíbená postava křížové cesty. 

 

"Neste břemena jeden druhého a tak naplníte zákon Kristův."

 

Hej ty! Pojď sem! Vypadá to, že máš síly za dva! O čem to mluvíš? O tom, že tomu muži poneseš kříž! To jsou úryvky právě z té části. Šimon pak vezme kříž a chvíli ho nese. Pak o tom vydá svědectví, které už má na mě moc slov a je to víc, než 20 let, co jsme to hráli. Vzal jsem kříž, nikdy nezapomenu ten pohled...

 

Šimon byl ten, který se vracel z namáhavé práce a jen se chtěl trochu podívat, už byl zaměstnán, donucen. Voják byl na něj krutý, kříž vzít musel, přece ho neponese ten voják.

 

Voják byl rázný, neodbytný. Jak se asi cítil unavený Šimon? Písmo o něm neříká víc, než jeho jméno. 

 

6. Veronika

 

Postavy: Ježíš, vojáci, Veronika

 

Ani o Veronice se nic neříká. V tom zmatku měla soucit a našla si prostor i přes veškerou snahu vojáků. Při křížové cestě také jistě byly pauzy. Přes veškerou pomoc od 4. do 6. zastavení, Ježíš pak stejně padá. Veroničin podaný šátek je jen malým zmírněním křížové cesty, ale za velkou cenu a odvahu Veroniky, která se nebála i dohlížejících vojáků.

 

"Blahoslavení tiší, neboť oni dostanou zemi za dědictví."

 

Veronika je jemná, tichá, najde si skulinku k pomoci. Vojáci zazmatkovali, ona přišla, utřela Ježíši tvář a hned ji vyhnali.

 

8. Plačící ženy

 

Postavy: Ježíš, vojáci, ženy

 

Jaký to byl zázrak, že Ježíš mohl promluvit k těm ženám, když ho viděly, jak vstával ze země. Nemohly přistoupit k němu a ošetřit ho, povzbudit. Jejich pláč vyjadřoval zoufalství. Možná tím chtěly demonstrovat za Ježíšovu svobodu.

 

"Neplačte nade mnou, ale nad sebou a nad svými dětmi..."

 

Tady není nic ke koukání! Uhněte z cesty! 

 

Z čeho by nám mělo být smutno? Proč nevidíme plakat muže?

 

10. Ježíšovy šaty

 

Postavy: Ježíš, voják strhávající šat, losující vojáci

 

Prvně, Ježíš byl svlečen a zostuzen. Raději se neptát, jak se mohl cítit nahý. Jeho šat byl pro vojáky trofejí, o kterou losovali. Dovedeme si představit, že losování o šaty byla pro vojáky zábava na konci náročné práce. Ježíšovi tak nezbylo nic, ani šaty, byl vydán úplně celý.

 

"O mé šaty metali los."

 

Já to chci! Dej to sem! To je moje! 

 

11. a 12. Křižování a ukřižování

 

Postavy: Ježíš, vojáci, zločinci, Pilát, Maria, Jan, židé, všichni

 

"Hle, tvůj syn!" "Hle tvá matka!" "Ještě dnes budeš se mnou v ráji." "Dokonáno jest" "Nepiš židovský král, ale prohlašoval se židovským králem!" "Co jsem napsal, napsal jsem!" 

 

Tady každý dostane roli a může pokusit vyjádřit tu bolest, která je nad ztrátou milovaného přítele nebo také potrestaného odsouzence. Každý tu má svou roli. Tady prožíváme vrchol křížové cesty.

 

13. a 14. Ježíšův pohřeb

 

Postavy: Ježíš, Maria, Josef z Arimatie, ženy, Pilát, voják, který probodl bok

 

"Tento člověk byl skutečně spravedlivý!"

 

15. Vzkříšení

 

Postavy: Ženy, Marie Magdalena, Petr, Jan, učedníci, Tomáš

 

"Kdo nám odvalí kámen?" "Viděl a uvěřil." "Blahoslavení, kdo neviděli a přesto uvěřili."

 

Kde je Ježíš?

 

 

 

 

 

Zobrazeno 381×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

O mně

Vojtěch Hýbl (VVRH)
na signály.cz

Co zatím jsem? Inu, jsem Vojta. Pocházím z Václavova. Vystudoval jsem maturitní obor Knihkupec v Luhačovicích, postupně se ze mě stal pastorační asistent v Drahotuších a teď jsem čerstvě dokončil bakaláře teologických nauk. Ano: "Sedm let jsem v Písku študýroval... (pardon v Olomouci) ani jednu Pannu nemiloval... (to nevím, jestli je pravda)..." a tak se snažím s pomocí Boží alespoň něco dělat dál na cestě do nebe.

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio