23 říkanek
(Petr dneška církev řídí,
však právě potřebu vidí
církve, která sídlí v Praze,
by křesťané tam žili blaze.
Třicet let na stolci Metoděje,
snad proto se ta změna děje,
náš arcibiskup Jan
Praze byl teď dán.)
V Olomouci bez biskupa,
práce s tím teď bude kupa
a také mnoho modlení,
srdce se tak promění.
Za biskupa Jana dík
nyní, v tento okamžik,
Bohu patří chvála,
vždyť On povolává.
Zatím biskup Josef slouží.
Místní církev velmi touží
mít pastýře jistého,
Petrem požehnaného.
Bože, žehnej Františkovi!
Kéž nám povolán je biskup nový,
jenž místní církev povede,
tvou cestou nás provede.
Ty sám Bože víš teď už,
že to bude skvělý muž,
jenž se tvojí vůli řídí,
ve tvém světle dobře vidí.
Alois Pozbyl,
nic nepozbyl,
darů mnoho měl,
mnohým vyhověl.
V pověsti svatosti,
naplní své žití,
žití podle Krista,
jeho život sytí.
Tak jako svatý Alois
zbožným mužem byl,
službou naplnil
kratší život svůj.
Synek ze Slavíče
čerpá zkušenosti,
kterých v službě kněze
využije dosti.
Ve Slavíči kaplička,
při mši žádná sklenička,
a v Zubří domovina,
v níž nepije se vína.
Ve Slavíči kaplička,
ve Vidči kostel větší,
tato malá vesnička
se ve své víře zvětší.
Tomáš, ten je víře blíž,
nese také Kristův kříž.
Když ve víře má pochyby,
rány Kristu políbí.
Jak ostatní apoštolé,
jež byli v Kristově škole,
Kristův život dobře znali,
pro Krista svůj život dali.
Prokop, to je průkopník,
mnich, opat a poustevník.
Na sázavském klášteře
pole s ďáblem vyoře.
Modlitba i s prací
ke Kristu obrací.
Cyrile a Metoději,
skrze vás se stále dějí
velké zázraky.
Víry jste nám kořen dali,
to pro nás dar je nemalý
poznat Ježíše.
I když, zdá se, pohasíná,
víra přece stále silná
v Krista Ježíše.
Celá Morava vás prosí,
neboť v srdci stále nosí
poklad svaté víry.
Svatá Marie Goretti
je mučednicí čistoty.
Za to zavražděna byla,
panenství své uchránila.
Mladost její pro ní svědčí,
Láska Krista, ta je větší.
Kde dívka sloužila,
mladík plný vášně,
když pobodal ji vážně,
hned mu odpustila.
Mistr Jan Hus
měl pravdy kus.
Církev svatou káral,
za pravdu se hádal.
Církev vidno měla chyby,
Petr právě ji nechybí,
však třikrát přebývá,
což dobře nebývá.
Který papež vládne právě,
nedá se rozřešit hravě.
Chce to církev spojit,
musí si tím projít.
V Kostnici tak setkává se.
Rozřešit se má v tom čase
nejen případ Jana Husa,
to by byla pravda kusá.
Dav je velmi rozvášněný,
potřeba je velké změny -
velmi mnoho nápravy,
což mnoho lidí nebaví.
Hranice však, která vzplála,
dobro jistě nehlásala -
ta neměla tak vyřešit,
by byl v České zemi klid.
Jan chtěl cestou ke spáse
jíti ve svém zápase.
Jistě zápas neprohrál,
když Pravdě ten svůj život dal.
Dobrý příklad však to není.
Snad na cestě ke spasení -
co scházelo v životě,
našel v Boží dobrotě.
Benedikt je (jménem) už
požehnaný muž.
Pojďme k němu pro radu,
první mnich je západu.
Modlitba i s prací
ke Kristu obrací -
prvního ho napad
tento skvělý nápad.
Tímto jeho myšlením
budují své životy,
mnozí tímto smýšlením
i dnes nabírají jistoty,
že jdou správně za Kristem.
Svatý Jindřich, císař pán,
jako svatý není sám.
sklon má k svatým hodnotám
a za manželku světici.
Šířit víru, naději,
v tom kláštery prospějí,
chrámy třeba postavit,
tak Boha chceme oslavit.
Víra, pro něj důležitá,
jako vládce s tím počítá,
poddaným je příkladem
a láska je mu pokladem.
Chceme míti na to,
blažený Hroznato -
nechceme býti hrozní,
kéž tvůj příklad v nás dozní.
Mnoho v životě jsi prožil,
kláštery u nás založil,
mnohem víc jsi mohl mít,
ke Kristu ses rozhod jít.
Šlechtického rodu,
českého národu,
řeholník i mučedník,
hlavně Kristův učedník.
Apoštolové jsou poslaní,
mají svoje rozeslání.
Všude hlásat Krista,
to je cesta jistá.
Duch vede apoštoly,
každý z nich má svoji roli
šířit Krista, jehož znali,
slavné vzkříšení hlásali.
Kéž také svým žitím
i já na cestu svítím.
Dobrý osud, dobré žití,
Bonaventura nám svítí
správně na cestu
k svatému městu.
Biskup z řádu Františkánů
otvírá vzdělání bránu -
prostota i učenost
dá se spojit jako ctnost.
Knihovnou je svatý kříž,
skrze něj jsme Bohu blíž.
Můžem si jít pro radu
v jeho žití příkladu,
že chudoba hloupá není
a vede nás ke spasení.
Kdo je pravým Bohem?
Hospodin či Bál?
Kdo pravým vítězem?
Ježíš Kristus, Král!
Na Karmelu Eliáš
Bohu oltář staví,
ukazuje Bálovcům,
jak se správně slaví.
Na Karmelu Maria
tuto horu chrání.
Buď nám, Panno Maria
mocnou ochránkyní!
První svatí muži
víru svatou střeží
Slovenského národa.
Benedikt a Andrej Svorad,
svatí poustevníci,
Krista následníci.
Řeholi svatého Benedikta
velmi přísně drží
oba svatí muži.
Kéž obětí se nebojíme,
ve své víře obstojíme
v Kristu Ježíši.
Eliáš nic nenapsal,
však prorok byl pravý,
s Ježíšem a Mojžíšem
na Táboře zdraví.
Zůstal věrný do konce
jediný z Proroků
a proroky - Bálovce
zbavil nároků.
Kéž jsme věrni Hospodinu,
jedinému Pánu,
který skrze Krista
otevřel nám bránu.
Marie Magdalena,
svými hříchy přeplněna,
jí nejvíce Pán odpustil,
v Něm našla správný žití cíl.
Lásku, kterou Pán ji dal
od té doby šíří dál.
Ze vzkříšení Krista jásá,
jako první tu zvěst hlásá
ve sboru Páně apoštolů,
co teď ve strachu jsou spolu,
je tak apoštolkou apoštolů.
Na kříž všechno ukládá
i nový řád zakládá
svatá paní Brigita,
žena velmi bohatá.
Bohatá nejen na zemi
vidí Krista mezi všemi,
žije podle jeho vizí,
konat zlé je pro ni cizí.
Žena rodu královského
bohatství se vzdala všeho,
žila život podle kříže,
aby byla Kristu blíže.
Co my víme o Charbelovi?
Je to pro nás světec nový,
který žil v nedávném čase,
jisto jistě došel k spáse.
Kněz, poustevník, z Libanonu,
divotvůrce i po svém skonu,
davy k němu se přimlouvají,
v nové divy přec doufají.
Kdo ctí Boha pravě, zdravě,
Bůh vyslyší jej právě,
vždyť svatí Boha velebí,
ze země i na nebi.
První z apoštolů
ztýrán pro Ježíše
na začátku křesťanství
historii píše,
svatý Jakub, bratr Jana,
synové hromu.
Víra i se skutky
k sobě jasně patří
Jakub praví ve svém listě,
že tak jsme v Kristu bratři.
Ten, který nosí Krista,
Kryštof se jmenuje,
že ním je spása jistá,
nám tak ukazuje.
Motoristů ochránce
na cestách nás veď,
v tobě máme obránce,
ke Kristu nás doveď.
Jáchym s Annou dítě dlouho neměli,
tou bolestí tehdy mnoho trpěli.
Bůh v Marii jim požehnal.
Svatí rodičové Panny Marie,
kéž Kristus, váš vnuk, stále s námi je.
Prosíme též za rodiny, jejich ochranu,
ať v přímluvě Vaší máme obranu.
Následníci Metoděje,
že v Kristu je naděje
dále věrně učili,
i když je mučili.
Gorazd, Klement, Naum,
Sáva, také Angelár,
Moravu opustit museli,
tak v Bulharsku zaseli.
Gorazd biskup po Metoději,
neznámé se skutky dějí,
však po ovoci poznává se,
po Evropě v celé kráse.
S Cyrilem a Metodějem
sedmi svatým chválu pějem,
že nás vedou cestou Páně
horlivě a odevzdaně.
Sourozenců trojice,
Pán miluje je velice.
Marto, Lazare, Marie -
Mesiáš před vámi je.
(Paní domu Marta je,
tak se taky jmenuje.)
Marto, třeba jednoho,
hned naučila ses toho,
co sestra lépe dělala,
jak Ježíši naslouchala.
Marto, že je vzkříšení,
měla jsi to prozření,
než Pán vzkřísil Lazara,
již před tím zněla tvá chvála.
Marto, Lazare, Marie,
Vzkříšený s vámi žije.
Vzkříšený je Král,
vám věčnou radost dal!
Svatý Ignác, Kristův voják
nejprve však byl to chudák,
jemu bitvy více byli,
až mu nohu poškodili.
Léčení to dlouhé bylo
a Ignáce vycvičilo,
že to jeho cvičení
mnoho životů změní.
Víc, než světští vítězové,
svatí jsou ti hrdinové,
ti podle Krista v životě
docházeli k jistotě.
Bohu ke cti, chvále
žil pak Ignác dále.
Zkušenosti jeho žití
ať dále na cestu nám svítí.
Ať jsme věrní církvi Boží,
Bůh v nás všechno dobré množí.
Bohu čest a chvála,
ať je po vždy stálá!
dopsáno na sv. Jakuba.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.