Je pravda, že některé písně k Panně Marii z různých kancionálů mohou být pro některé křesťany na pokraji heretických myšlenek, ale zbožnost má tu dobrou vlastnost, že zkoumá ne to, co je přesně napsáno v Písmu, to bychom k biblickým knihám museli dát noty, ale vlastně proč ne - žalmy jsou zhudebněny docela pěkně a když kněz nebo jáhen při mši svaté zpívá evangelium, je to opravdu poklad liturgie (pokud dotyčný služebník alespoň obstojně zpívá - já bych to dělat nemoh).
Zpívat při mši svaté písně o Panně Marii je velmi hezké a mnozí katolíci by to chtěli tak mít každou mši svatou. K tomu je však třeba říci, že na mši svatou umělci i liturgové dodali dostatek materiálu i jiného, než jen o Panně Marii a písně, které provází liturgii a prošli nějakým schvalovacím procesem, vytvářejí atmosféru nebe, podobají se zpěvům andělů (ač někteří "andělé" umí zpívat i falešně).
Pak máme také májové pobožnosti, při které se zpívají mariánské písně, jsou i různé mariánské litanie...
- taky jsem jednu pod vedením pana varhaníka Karla z Potštátu složil, nazval jsem ji "Lurdská růžencová", ale také jsem se pokusil i o nějaké básně k jednotlivým tajemstvím.
K těm dílům (nemyslím těm mým, které mj. nemají církevní schválení) musíme mít úctu také proto, že nikdy nemáme šanci vystihnout v plnosti to, co nám jediné tajemství chce vyjádřit.
Také v Kancionálu je píseň o růženci, ale ještě tam chybí růženec světla, protože on je ten Kancionál starší, možná v nějakém novém vydání bude píseň 814 kompletní se všemi čtyřmi růženci.
Byl velmi krásný zvyk zazpívat před každým desátkem refrén z písně 811 "Ave, ave, ave, Maria...", což pro mě bylo inspirací k Lurdské růžencové, která obsahuje i nová tajemství.
Kromě zde napsaného jistě existují i další pěkné podnětné písně, taky jsem někde nějaké slyšel, ale to by bylo dlouhé povídání.
Slyšel jsem i rytmickou písničku k růženci, která je zachycená v Hosaně jako "Růžencová" a velmi mě nadchla její melodie i text, ale raději to po mě nechtějte zpívat.
Ta však také obsahuje pouze na 1. místě slavný, pak i radostný a bolestný růženec. Růženec světla jsem si dovolil složit, když jsme to v r. 2006 potřebovali na dětské májové (nechci se tím chlubit, prosím! - skládám, jen, když je něco potřeba nebo jako způsob prokrastinace, ale to tak nedělejte)
Refrén:
Zdrávas, Maria, moudrá Maria,
Bůh tvé poutníky zná!
Cesto Maria, bráno Maria,
skálo růžencová!
Slavný:
1. Hle už je kámen - odvalený.
2. Syn už se k Otci - odebírá.
3. Pán svého Ducha - posílá nám.
4. Jdeš za svým Synem - do království.
5. Jsi celým nebem - oslavená.
Radostný:
Bolestný:
1. Pot barvy krve - vytryskává.
2. Tvé srdce důtky - rozrývají.
3. Znak svoji moci - dostává král.
4. Kříž Pána Krista - to je kříž tvůj.
5. Král tvého nebe - dokonává.
Světla:
https://vvrh.signaly.cz/2002/ruzenec-a-ekumenicka-bohosluzba-aneb-ruzenec-i-pro-nekatoliky
"Růženec světla" je neorganická přístavba divné chuti. Nikdy by mě nenapadlo o vlastní vůli se ho modlit, natož skládat na něj chybějící sloky růžencových písniček.
No, na některý věci jsem moc tvůrčí element. V rámci tohoto cyklu mě napadlo spoustu blbostí, jedna z nich bude i vyvrcholení růžence pro nekatolíky. Napadlo mě, jak by se to mohli nekatolíci modlit, aby je to nemohlo nijak iritovat, ale nechce se mi to modlit, je jednoduchší se pomodlit normální růženec, což je ostatně závěr tohoto příběhu i pro nekatolíky.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.