Rozebereme si v rychlosti, že těch 20 tajemství růžence jsou ústředními tajemstvími Ježíšova a Mariina života pro naší víru a jsou všechna opřena o radostnou zvěst evangelia a jsou podle Písma.
Nemůžeme však Boha ani Krista ani Pannu Marii uzavřít do hranic zjevení Písma svatého, ale konkrétně hledat Boží působení v našem životě, kterému nedává směr pouhé Písmo, ale naplnění Písma, které je v Kristu a církvi a společnou, nikoli soukromou, cestou bychom měli směřovat do nebe, kde nás uvítá Kristus, Panna Maria a všichni svatí.
Jaké to tam bude, to tady na zemi nezjistíme. Ale máme 20 bodů, nad kterými můžeme rozjímat podle Písma a tuto modlitbu začínáme vyznáním víry, abychom byli upevněni v životě, který nám otevřel Kristus svou smrtí a zmrtvýchvstáním.
Bez Krista by nebylo církve, bez Panny Marie by nebyl Kristus.
Je to růženec radostný, bolestný a slavný.
Tady asi něco nesedí, jako ve vtipu, že 4 evangelisté byli tři: Petr a Pavel.
Ano, zcela schválně jsem vynechal růženec světla. Ten je z nich nejmladší, teprve od r. 2002.
Forma modlitby růžence není úplně přesně nařízená pod platností modlitby. Není to tak, jako když při mši svaté by kněz zapomněl proměňování a nebyla by tak platná mše svatá.
Z Písma Svatého nás může zaujmout i něco jiného, než nám církev nabízí teď a možná za 30 let může mít růženec třeba další posun v naplnění, ale vždy ten důležitý rámec bude v životě Pána Ježíše a Panny Marie.
Když byly 3 růžence, moc mě chyběl ten Kristův život, kdy učil apoštoly.
Kdysi modlitba růžence vycházela v Karmelitánském nakladatelství v edici vždy s nějakým svatým a při rozjímání se předkládaly texty toho světce, který rozjímal o tajemství růžence a tam jsem přišel na to, že občas se v té skupině tajemství objevilo jiné tajemství, než z těch 15 tradičních.
Podobné je to třeba se zastaveními křížové cesty: Běžně jich je 14 nebo 15 se zmrtvýchvstáním. Ale třeba biblická zastavení křížové cesty jsou jiná a při tom je to křížová cesta také či některá, třeba v Římově má těch zastavení podstatně víc a také se to modlí.
Dříve tedy, než začnu tradiční dvacítku, která konec konců bude rozebrána ještě dál, dám příklady tajemství růžence právě z té edice
To vyšlo v r. 1995, tedy za života papeže a před tím, než tento svatý papež stanovil růženec světla, a uvádí tajemství růžence takto:
Radostná - první 4, jak je známe, ovšem 5. je "Skrytý život v Nazaretě."
Bolestná jsou trochu jinak: 1. "Ježiš v Getsemanské zahradě" (to je normální), 2. "Potupy", 3. "Křížová cesta" (ta bývá až 4.), 4. je nádherné: "Maria pod křížem," a 5., jak známe: "Ježíš na kříži".
Slavná - všechna, jak je známe.
Ta je z r. 1997, kdy 5.9. toho roku zemřela, takže také připravená za jejího života. Tam jsou navrženy růžence takto:
Radostná tajemství jsou rozdělena stejně jako u Jana Pavla II.
Bolestná tajemství jsou provázána s tajemstvími Ježíšova života takto: 1. Ježíšova modlitba v samotě, 2. Rozmnožení chlebů, 3. Mytí nohou, 4. a 5. je tak, jak známe bolestný růženec.
Slavná tajemství jsou uspořádána až k Nanebevzetí Panny Marie, jak jsme zvyklí, ale místo korunování Panny Marie nabízí rozjímání nad Paruzií - 2. příchodem Krista.
A sic mám těch růženců ještě víc, nabídnu poslední příklad a to:
A když už je to 3. (mimochodem podle jiných světců se zas používalo těch běžných 15), měl bych napsat proč to tu uvádím a zdržuji se literaturou u počítače.
Ten důvod je jednoduchý, vlastně už naznačený před tím, že se nemusíme bát odvázat a rozjímat nad dalšími tajemstvími z Kristova života. Možná se i pokusím udělat si vlastní důležité body, které mohu také rozjímat v intencích Ježíšova a Mariina života, inspirovat se něčím, co mě oslovuje, čím mě z Písma oslovuje Bůh.
Vydané to bylo v té edici v r. 2002, patrně ještě před říjnem, než papež Jan Pavel II. k této modlitbě přidal 5 podstatných rozjímání.
Růženec se sv. Janem Vianneyem vychází z jeho kázání a sestaven je takto:
První tři tajemství radostného růžence má stejná až do Narození Krista. Ve 4. tajemství nám nabízí klanění mudrců a teprve v pátém Uvedení Páně do chrámu.
Bolestná tajemství začínají Ustanovením eucharistie, které svatý papež Jan Pavel II. stanovil jako 5. v pro tajemství růžence světla. Pak teprve nám dá nahlédnout do Ježíšovy smrtelné úzkosti a od 3. tajemství pokračuje tak, jak jsme z růžence zvyklí, tedy korunováním z trní až k ukřižování.
V tajemstvích slavného růžence až k Nanebevzetí Panny Marie se drží toho, na co jsme zvyklí a 5. tajemství nám předkládá nebeskou blaženost.
Z toho se tedy dá říci, že radostná tajemství se moc nemění, u bolestných tajemství vnímám podobnou touhu, kterou nám splnil Jan Pavel II. - přiblížit se životu Ježíše a co se týče slávy, slavného růžence, tak vidíme jako podstatné na 1. místě zmrtvýchvstání, pak nanebevstoupení a letnice, ale také jsou jednotní v Nanebevzetí Panny Marie a teprve 5. tajemství dává varianty, když nechceme rozjímat o Panně Marii víc, rozjímejme o nebeské vlasti nebo o Kristově druhém příchodu.
To je to, co jsem chtěl říci tímto článkem. Ale abychom na to nezapomněli, připomeňme si, o čem v modlitbě rozjímáme. Pak v dalších dílech budu jednotlivé růžence tak trochu pitvat, ale ne moc, jen tak na okraj, protože do hloubky by z toho byl strašný špalek.
Radostný růženec nám nabízí tato zastavení:
Všechno to je jednoznačně v Lukášově evangeliu, v případě Narození Páně se však neváhejte obrátit na evangelistu Matouše.
Růženec světla nám nabízí tato zastavení:
Růženec bolestný nám nabízí tato zastavení:
K tomu si přečtěte kterékoliv pašije kteréhokoliv evangelisty.
Růženec slavný nám nabízí tato zastavení:
Nebojte, není to moc práce - rozhodně méně, než je toto povídání, které už tu píšu celou hodinu, skoro 2.
A ještě: Jaká tajemství bych rozjímal já?
Toto je zcela dobrovolné, ale v rámci roku Bible, podívejte se se zájmem do Písma Svatého. Já mám jisté představy, ale trochu to ještě domyslím. Růženec takový, jaký je, mě vesměs vyhovuje, ale o tom jinde dál.
A ještě bych chtěl podotknout, že třeba v Potštátě máme kostel Nanebevzetí Panny Marie, kde je nejméně 60 maleb ze života Pána Ježíše a Panny Marie. Dokonce můžete rozjímat i nad tím, jak se Svatá Rodina modlila u jídla a měla pěkně nachystané i příbory. Ale myslím, že touto myšlenkou bych nekatolíky moc nenadchl. Nicméně umělci se umí odvázat a všechny praktické věci, které znají ze života dokážou přenést také do biblických příběhů. Takže z toho máme důkaz, že Ježíš i Panna Maria rozumí i našim evropským věcem.
A ještě rozcestník a už to bude všechno: https://vvrh.signaly.cz/2002/ruzenec-a-ekumenicka-bohosluzba-aneb-ruzenec-i-pro-nekatoliky
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.